Dzień poświęcony Bogu


Katechizm mówi: „Bóg w swoim trzecim przykazaniu poleca nam: „Pamiętaj abyś dzień święty święcił”.”
Pismo święte mówi: „Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić. Sześć dni będziesz pracować i wykonywać wszelkie twe zajęcia. Dzień zaś siódmy jest szabatem, ku czci twego Boga, Jahwe… Bo w sześciu dniach uczynił Jahwe niebo i ziemię, morze oraz wszystko, co jest w nich, w siódmym zaś dniu odpoczął. Dlatego pobłogosławił Jahwe dzień szabatu i uznał go za święty” (Księga Wyjścia, 20,8-11, Biblia Tysiąclecia, s. 85).

Powstaje pytanie: którym dniem jest szabat?
Otóż Biblia Tysiąclecia odpowiada nam:
„Szabat – siódmy dzień tygodnia (sobota) – dzień odpoczynku i składania ofiar Bogu” (Słownik s. 1426).

I nie ma co do tego żadnej wątpliwości i jest ku temu jeszcze wiele innych źródeł, które jasno mówią, że szabat to siódmy dzień tygodnia, a nie obojętnie jaki dzień, i że tym siódmym dniem tygodnia jest nasza sobota.

Jeszcze jedno: Prawo o dniu odpoczynku nie jest trzecim przykazaniem ale czwartym (Ks. Wyjścia 20r. Biblia Tysiąclecia s. 85).

Co jeszcze dalej mówi nam Katechizm?
„Prawo religijne Starego Testamentu, ogłoszone przez Mojżesza, i poprzedzone, zapewne przez długie wieki zwyczaju i tradycji, nakazywało święcić każdy siódmy dzień. Było to prawo szabatu. Według wyraźnej nauki Jezusa Chrystusa (Mr 2,27), prawo to miało na celu dobro człowieka, zapewniało mu odpoczynek po całotygodniowej pracy, było obroną człowieka przed przeciążeniem go, wyzyskiwaniem jego sił. „Kościół ustanowił jako dzień święty niedzielę, (podkr. red.) gdyż tego dnia zmartwychwstał Pan nasz, Jezus Chrystus. Dlatego niedzielę nazywamy Dniem Pańskim. W niedzielę też Pan Jezus zesłał Ducha Świętego. Inne tajemnice naszego odkupienia czcimy w specjalnie ustanowione w tym celu przez Kościół święta” (Cytaty z katechizmu pt. „Uwierzyć sercem”, opracowanie katechizmowe, PAX, 1983, s. 157).

Ten katechizm przynajmniej szczerze przyznaje, że to Kościół ustanowił jako dzień święty niedzielę. Nie wszystkie katechizmy o tym tak dobitnie mówią, ale są jednak i takie, które niczego nie tając i nie wstydząc się, rzecz ujmują bardzo jasno.
Jednym z nich jest Katolicki Katechizm Ludowy, stosownie do potrzeb i czasu i pedagogicznie opracowany, przez Ks. Prof. Franciszka Spirago wydany w r. 1906, który w drugim tomie na stronie 66 tak pisze: „nakaz święcenia sabatu przemienia Kościól na nakaz święcenia niedzieli” (podkr. red.).

Innym jest Katechizm Katolicki opracowany przez kardynała Piotra Gasparri, wydany w r. 1932, który na stronie 78 pisze: „Dlaczego w Nowym testamencie nie święci się soboty? W Nowym Testamencie nie święci się soboty, ponieważ Kościół zastąpił ją jako świętym niedzielą (podkr. red.) na uczczenie zmartwychwstania Jezusa Chrystusa i zesłania Ducha Świętego w Zielone Święta i dodał do niedzieli inne dni świąteczne.”

Nic nie straciły ze swej wartości Słowo Boże zapisane w księdze Powtórzonego Prawa (Piąta Mojżeszowa) 4,2: „Niczego nie dodacie do tego, co ja wam nakazuję, i niczego z tego nie ujmiecie, przestrzegając przykazań Pana, waszego Boga, które ja wam nakazuję”.
To słowo dotyczy również czwartego przykazania Dekalogu o święceniu siódmego dnia tygodnia, którym jest nasza sobota.
[ri]
Duch Czasów” 5/84